1 2 3 4
 
  • Kermanshah Biliogy research Center
  • Kermanshah Biliogy research Center
  • Kermanshah Biliogy research Center
  • Kermanshah Biliogy research Center
  • Kermanshah Biliogy research Center
  • Kermanshah Biliogy research Center

اهميت رشته علوم سلولی کاربردی

 

 

باتوجه به پيشرفت هاي سريع در شاخه هاي علوم سلولی و افزايش اطلاعات در زمينه هاي مختلف علوم پايه منجمله ژنتيک، بيولوژي مولکولي، ايمني شناسي، بيوشيمي، ميکروب شناسي و ... لزوم رشته اي که بتواند از نقاط مشترک علوم فوق استفاده نمايد از اهميت ويژه و منحصر به فردي برخوردار است.

رشته علوم سلولی کاربردی به عنوان رشته اي جديد ويژگي هاي فوق را دارا بوده و هم اکنون در تعداد زيادي از دانشگاه هاي معتبر دنيا فعاليت دارد

درحال حاضر   علوم سلولی کاربردی  Applied   Cell  Scienceدر دانشگاه­های دنیا مشتمل بر رشته­هایی مانندtherapy Cell  و Cloning است که در برگیرنده روشهای مختلف کار با سلولها از قبیل جداسازی، کشف و تمایزدهی سلولی و استفاده از روشهای مهندسی ژنتیک جهت تغییرات ژنتیکی در آنها و یا شناسایی مارکرهای سلولی در سطح سلولهای زنده و روشهای پروتئومیکس در شناسایی عناصر پروتئینی جهت استفاده در تحقیقات سلولی و سلول درمانی می­باشد. با توجه به گستردگی علوم مذکور، در حال حاضر استفاده از سلولهای بنیادی در درمان بیماریهای انسان در جمهوری خلق چین رایج است‌‌‍‌‌‌‌‌‍‍‍ ‌‌‌ . در سال 2009 نیز از سویFDAمجوز اولین مرحله بررسی استفاده از سلولهای بنیادی جنین انسانی در سطح بالینی صادر شده است همچنین این مطالعات از سال 2010 وارد مرحله سوم گردیده است.

 

يکي از جوانب مهم رشته علوم سلولی کاربردی که آن را از بقيه رشته ها متمايز مي کند، امکان فعاليت هاي بين رشته اي آن خواهد بود موارد مهم زير از جمله فعاليت هايي مي باشند که به دليل اهميت بين رشته اي بودن رشته علوم سلولی کاربردی قابل اهميت خواهد بود.

بنابراين رشته علوم سلولی کاربردی کاربرد روشهاي ايجاد شده مولکولي در پزشکي مي باشد
تکنيک هاي مختلفي در عرصه رشته هاي مختلف علوم پايه پزشکي ابداع و استفاده گرديده اند بدون ترديد در صورت آگاهي از اين تکنيک هاي مختلف کاربري آنها در پيشرفت علوم پزشکي در قالب رشته علوم سلولی کاربردی امکان بالقوه اي را ايجاد خواهد كرد.

 

اعضای هیئت علمی سلولی کاریردی