1 2 3 4
 
  • Kermanshah Biliogy research Center
  • Kermanshah Biliogy research Center
  • Kermanshah Biliogy research Center
  • Kermanshah Biliogy research Center
  • Kermanshah Biliogy research Center
  • Kermanshah Biliogy research Center

اهميت رشته پزشكي مولكولي

 

باتوجه به سير تحول علوم مولکولي در دو دهه اخير بخصوص تعيين ترتيب نوکلئوتيدهاي ژنوم انسان در سال 2003، مکانيزم مولکولي بيماري ها از نقش منحصر به فردي برخوردار گرديده است.با اطلاع از مکانيزم مولکولي بيماري ها امکان تشخيص و درمان بيماري ها انجام پذير خواهد بود.پزشکي مولکولي يکي از شاخه هاي جوان علوم پايه مي باشد که پيشرفت آن با سرعتي حيرت انگيز درجهان آغاز شده و شگفتي هاي بسياري را سبب گرديده است. يکي از ضرورت ها جهت تأسيس رشته پزشکي مولکولي در مقطع دکتراي تخصصي Ph.D اين است که اين رشته مي تواند با تلفيق خلاقيت و انتقال دانش پزشکي مولکولي از طريق ترکيب آموزش و پژوهش پايه و باليني بر يادگيري فعال و تحقيق به روز به گسترش مرزهاي دانش در اين حيطه کمک نمايد. بنابراين رسالت اصلي اين رشته فراهم ساختن عرصه آموزشي و پژوهشي در راستاي بررسي بيماري ها و عوامل ايجاد کننده در سطح مولکولي است.

کليه مراکز تحقيقاتي و آموزشي دانشگاهي خصوصيات مراکز تحقيقات باليني نياز به فهم و آشنايي کامل به مفاهيم پزشکي در سطح سلولي و مولکولي دارند. بنابراين تربيت متخصصان در مقطع دکترا دررشته پزشکي مولکولي مي تواند سبب ارتقاء کمي و کيفي تحقيقات در عرصه پزشکي گردد.

از آن جا که تحقيقات مولکولي علوم پايه در زمينه هاي مختلف از جمله ژنتيک،ايمنولوژي، بيوشيمي، بيماري هاي عفوني و سرطان در تشخيص و درمان بسياري از بيماري ها کمک شاياني کرده است، بنابراين تأسيس اين دوره در مقطع Ph.D از اهميت دو چندان برخوردار مي باشد.

نهايتاً تربيت نيروي انساني در سطح دکتراي تخصصي Ph.D به ارتقاء کمي و کيفي تحقيقات خواهد انجاميد و فارغ التحصيلان اين رشته از اين طريق مي توانند مشکلات موجود بهداشتي و درماني در حيطه پزشکي مولکولي را رفع بنمايند.

باتوجه به اینکه دانشگاه علوم پزشکي کرمانشاه در زمينة فعاليت هاي آموزشي و پژوهشي متمادي در رشته هاي بيوشمي، ايمني شناسي، ميکروبشناسي و پاتولوژي و همچنين تعدد وجود چندين مرکز تحقيقات باليني معتبر، تأسيس رشته پزشکي مولکولي درمقطع دکتری تخصصی در اين دانشگاه از اهميت ويژه اي برخوردار مي باشد.

 

 اعضای هیئت علمی گروه پزشکی مولکولی